Proces budowania relacji ze studentami przez szkoły wyższe
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.172Słowa kluczowe:
marketing szkół wyższych, relacje ze studentami, strategie marketingowe uczelniAbstrakt
W opracowaniu przedstawiono proces budowania pozytywnych relacji uczelni ze studentami. Opiera się on na kilku głównych elementach: zaufaniu, jakości, satysfakcji, budowaniu wartości i zaangażowaniu. Zastosowanie strategii marketingowej (opartej na modelu 7P), uwzględniającej przedstawiony w artykule proces z pewnością przyczyni się do umocnienia pozycji uczelni na współczesnym rynku edukacyjnym.
Bibliografia
Amstrong, M. J. (2003). Students as Clients: A Professional Services Model for Business Education. Academy of Management Learning & Education, 2(4), 371–374. https://doi.org/10.5465/amle.2003.11901964
Drapińska, A. (2011). Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gremler, D. D., Gwinner, K. P., Brown, S. W. (2009). Generating positive word-of-mouth communication through customer-employee relationships. International Journal of Service Industry Management, 12(1) 44–59.
Grönroos, Ch. (2004). The relationship marketing process: communication, interaction, dialogue, value. Journal of Business & Industrial Marketing, 19(2), 99–113. https://doi.org/10.1108/08858620410523981
Hill, N., Alexander, J. (2003). Pomiar satysfakcji i lojalności klientów. Oficyna Ekonomiczna.
Ivy, J. (2008). A new higher education marketing mix: the 7Ps for MBA marketing. International Journal of Educational Management, 22(4), 288–299. https://doi.org/10.1108/09513540810875635
Neal, W. D. (2001). Satisfaction is nice, but value drives loyalty. Marketing Research, 11(1), 20–23.
Rauschnabel, P. A., Krey, N., Babin, B. J., Ivens, B. S. (2016). Brand management in higher education: The University Brand Personality Scale. Journal of Business Research, 69(8), 3077–3086. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.023
Sarkane, G., Sloka B. (2015). Factors Influencing the Choice of Higher Education Establishment for Marketing Strategies of Higher Education. Economics and Business, 27(1), 76–80.
Słownik języka polskiego. (2022). PWN. www.sjp.pwn.pl (dostęp: 07.05.2022).
Stach, P., Bąk, J. (2009). Na ścieżkach zadowolenia i lojalności – poszukiwanie modelu w kontekście uczelni. Marketing i Rynek, 6, 20–25.
Suropek, P. (2018). Marketing szkół wyższych – analiza literatury. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 20(3), 91–98. https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.138
Thomas, J., Gupta, R. K. (2005). Marketing Theory and Practice: Evolving Through Turbulent Times. Global Business Review, 6(1), 95–112. https://doi.org/10.1177/097215090500600107
Waśkowski, Z., Jasiulewicz, A. (2015). Innowacje marketingowe jako źródło przewagi konkurencyjnej uczelni wyższych. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 18(4), 97–114.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.