Rodzice wobec wyzwań wychowawczych pokolenia igenersów

Autor

  • Bożena Pawłowska Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.07

Słowa kluczowe:

wychowanie, Internet, igenersi

Abstrakt

Niniejszy artykuł skupia się wokół problemu różnych wyzwań wychowawczych pokolenia igenersów, przed którymi stają od kilku lat rodzice. Problem jest społecznie aktualny i coraz bardziej rozległy na skalę światową. Jednym z nich jest powszechne uzależnienie od mediów IT, które dotyka młodzież, dzieci w wieku przedszkolnym, jak i przybyłe do Polski w ostatnim czasie dzieci z Ukrainy. Ponadto zaprezentowano przeprowadzone wyniki badań wśród nauczycieli i rodziców na temat mediów IT oraz ich wpływu na dzieci. Często rodzice nie są do końca świadomi istniejących zagrożeń ze strony mediów cyfrowych. Dlatego tak ważne jest ukazywanie im i uświadamianie realnego zjawiska.

Bibliografia

Biskupski, Z. (2022). Media społecznościowe wywołują depresję? Zdumiewające wyniki badań naukowców. Co robić, by smartfon nie pogłębiał problemów? https://strefabiznesu.pl/media-spolecznosciowe-wywoluja-depresje-zdumiewajace-wynikibadan-naukowcow-co-robic-by-smartfon-nie-poglebial-problemow-8122022/ ar/c3-16996077 (dostęp: 02.02.2023).

Cent, J. (2006). Nowe media a dzieci – dylemat rodziców? W: M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji (ss. 87–93). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2019). Tabletowe dzieci. Dlaczego udostępnianie tabletów małym dzieciom przynosi więcej zła niż korzyści. Jakie z tego wynikają wnioski pedagogiczne. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (ss. 97–105). Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.

Lusińska, A. (2016). Social media a kampanie społeczne. „Facebook to nie życie” jako przykład kampanii społecznej o i na facebooku. Zarządzanie Mediami, 4(4), 247– 249.

Nowicka-Franczak, M. (2020). Pokolenie ze spuszczoną głową. Wiedza i Życie, 7(1027), 66–69.

Pawlak, M. (2021). Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Korzystanie z mediów społecznościowych i Internetu. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 19–23.

Polskie Centrum Programu Safer Internet. (2023). Przyłącz się do obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 2023! https://www.saferinternet.pl/aktualnosci/przylaczsie-do-obchodoacutew-dnia-bezpiecznego-internetu-2023_166.html (dostęp: 17.04.2023).

Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wąsowicz, G., Styśko-Kunkowska, M. (red.) (2015). Młodzież w Internecie. Zagrożenie uzależnieniem. Podręcznik do kwestionariusza MAWI. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Więczkowska, M. (2012). Co wciąga twoje dziecko? Wydawnictwo M.

Woronowicz, B. T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2024

Jak cytować

Pawłowska, B. (2024). Rodzice wobec wyzwań wychowawczych pokolenia igenersów. Edukacja • Terapia • Opieka, 6, 89–109. https://doi.org/10.52934/eto.2024.07