Rodzice wobec wyzwań wychowawczych pokolenia igenersów
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.2024.07Słowa kluczowe:
wychowanie, Internet, igenersiAbstrakt
Niniejszy artykuł skupia się wokół problemu różnych wyzwań wychowawczych pokolenia igenersów, przed którymi stają od kilku lat rodzice. Problem jest społecznie aktualny i coraz bardziej rozległy na skalę światową. Jednym z nich jest powszechne uzależnienie od mediów IT, które dotyka młodzież, dzieci w wieku przedszkolnym, jak i przybyłe do Polski w ostatnim czasie dzieci z Ukrainy. Ponadto zaprezentowano przeprowadzone wyniki badań wśród nauczycieli i rodziców na temat mediów IT oraz ich wpływu na dzieci. Często rodzice nie są do końca świadomi istniejących zagrożeń ze strony mediów cyfrowych. Dlatego tak ważne jest ukazywanie im i uświadamianie realnego zjawiska.
Bibliografia
Biskupski, Z. (2022). Media społecznościowe wywołują depresję? Zdumiewające wyniki badań naukowców. Co robić, by smartfon nie pogłębiał problemów? https://strefabiznesu.pl/media-spolecznosciowe-wywoluja-depresje-zdumiewajace-wynikibadan-naukowcow-co-robic-by-smartfon-nie-poglebial-problemow-8122022/ ar/c3-16996077 (dostęp: 02.02.2023).
Cent, J. (2006). Nowe media a dzieci – dylemat rodziców? W: M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji (ss. 87–93). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2019). Tabletowe dzieci. Dlaczego udostępnianie tabletów małym dzieciom przynosi więcej zła niż korzyści. Jakie z tego wynikają wnioski pedagogiczne. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (ss. 97–105). Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Lusińska, A. (2016). Social media a kampanie społeczne. „Facebook to nie życie” jako przykład kampanii społecznej o i na facebooku. Zarządzanie Mediami, 4(4), 247– 249.
Nowicka-Franczak, M. (2020). Pokolenie ze spuszczoną głową. Wiedza i Życie, 7(1027), 66–69.
Pawlak, M. (2021). Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Korzystanie z mediów społecznościowych i Internetu. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 19–23.
Polskie Centrum Programu Safer Internet. (2023). Przyłącz się do obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 2023! https://www.saferinternet.pl/aktualnosci/przylaczsie-do-obchodoacutew-dnia-bezpiecznego-internetu-2023_166.html (dostęp: 17.04.2023).
Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wąsowicz, G., Styśko-Kunkowska, M. (red.) (2015). Młodzież w Internecie. Zagrożenie uzależnieniem. Podręcznik do kwestionariusza MAWI. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Więczkowska, M. (2012). Co wciąga twoje dziecko? Wydawnictwo M.
Woronowicz, B. T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Bożena Pawłowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.