Public relations jako forma komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem

Autor

  • Elżbieta Wolanin-Jarosz Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu https://orcid.org/0000-0002-3678-9213
  • Piotr Jarosz Student Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

DOI:

https://doi.org/10.52934/wpz.2022.02

Słowa kluczowe:

public relations, social media, mass media, konferencje, targi, sponsoring, lobbing

Abstrakt

W artykule przedstawiono funkcje, zadania oraz podstawowe instrumenty public relations stosowane przez współczesne przedsiębiorstwa i inne organizacje. Autor opracowania podkreślił rolę public relations jako ważnego elementu strategii marketingowej firmy służącego do prowadzenia sprawnego dialogu jednostki z otoczeniem.
W publikacji zwrócono uwagę, iż działań w zakresie budowania relacji z otoczeniem nie ogranicza się jedynie do kręgu obecnych bądź potencjalnych nabywców. Masowość zastępuje się indywidualizacją, a postępowania standardowe dążeniem do stworzenia możliwie najbliższych więzi ze strategicznie najważniejszymi grupami odniesienia. Coraz częściej public relations rozumiane jest nie tylko w sferze instrumentalnej jako kształtowanie relacji ze środkami masowego przekazu, ale także w ujęciu nowoczesnym – strategicznym – jako funkcja zarządzania komunikacją.

Bibliografia

Adamus-Matuszyńska, A. (1999). Wybrane problemy public relations: praca zbiorowa. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Altkorn, J. (2004). Podstawy marketingu. Instytut Marketingu w Krakowie.

Analiza podstawowych form promocji stosowanych na rynku polskim. (2007). Instytut Turystyki.

DataReportal. (2022). Global Social Media Statistic. www.datareportal.com/socialmedia-users (dostęp: 11.10.2022).

Drzazga, M. (2006). Systemy promocji przedsiębiorstw. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Figiel, A., Szromnik, A., Bazarnik, J., Manczak, I., Wojdacki, K.P. (2015). Targi w gospodarce rynkowej. Wydawnictwo edu-Libri.

Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W. (2008). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Goban-Klas, T. (1997). Public Relations, czyli promocja reputacji. Business Press.

Kaplan, A., Haenlein, M. (2010). Users of the word, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.

Kotler, Ph., Amstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kotler, Ph., Keller, K.L. (2012). Marketing. Dom Wydawniczy Rebis.

Olędzki, J., Tworzydło, D. (2008). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rozwadowska, B. (2009). Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rudnicki, L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Tworzydło, D. (2017). Public Relations w praktyce. Wydawnictwo Newsline.

Tworzydło, D. (2022). Organizacja konferencji prasowych z uwzględnieniem zmian wywołanych przez pandemię COVID-19. Studia Medioznawcze, 23(1(88), 1136–1153.

Wiktor, J.W. (2001). Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woźniakowski, M. (2015). Internetowe narzędzia public relations w komunikacji marketingowej największych polskich przedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, 6(905), 19–25.

www.targi-turystyczne.pl (dostęp: 08.10.2022).

Pobrania

Opublikowane

30.12.2022

Jak cytować

Wolanin-Jarosz, E., & Jarosz, P. (2022). Public relations jako forma komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Współczesne Problemy Zarządzania, 10(2(21), 25–34. https://doi.org/10.52934/wpz.2022.02

Numer

Dział

Artykuły