Dysfunctional behaviour of the organisation’s human capital – selected aspects
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.46Keywords:
dysfunctional behaviour, human capital, management, organizationAbstract
One of the interesting and extremely important issues concerning an organization management is dysfunctional behaviour of human capital. The publication focuses on selected aspects of these behaviours by outlining their essence, conditions, manifestations and ways of counteracting them. Selected results of empirical research on dysfunctional behaviours in the workplace are also presented.
References
Barcik A., Etyka biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem w polskiej gospodarce rynkowej, Agencja Wydawnicza Trio, Katowice 2000.
Bennett R.J., Robinson S.L., Development of a Measure of Workplace Deviance, „Journal of Applied Psychology”, Vol. 85, No. 3, 2000.
Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa 2007.
Bugdol M., Znaczenie sprawiedliwości w zarządzaniu ludźmi. Dlaczego warto być sprawiedliwym, Difin, Warszawa 2014.
Buss A.H., The psychology of aggression, Wiley, New York 1962.
Chudzicka-Czupała A., Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Deshpande S.P., The impact of ethical climate types on facets of job satisfaction, „Journal of Business Ethics”, vol. 15, 1996.
Deutsch M., Distributive Justice: A Social-Psychological Perspective, New Haven, Yale University Press, 1985.
Dołęga Z., Borczykowska-Rzepka M., Kędra E., Koszty psychologiczne personelu medycznego w pracy z pacjentami z zaburzeniami psychiatrycznymi, „Pielęgnacja Zdrowia Publicznego”, 4(3), 2014.
Drozdowski R., Rynek pracy w Polsce. Recepcja. Oczekiwania. Strategie przystosowawcze, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.
Encyklopedia PWN, Warszawa 2006.
Giacalone R.A., Greenberg J., Antisocial Behavior in Organizations, SAGE, 1997.
Hollinger R.C., Clark J.P., Formal and Informal Social Controls of Employee Deviance, „The Sociological Quarterly”, Volume 23, Issue 3, June 1982.
Kopaliński W. (red.), Słownik wyrazów obcych, Warszawa 2000.
Lerner M.J., The belief in a just world, Plenum, New York 1980.
Macko M., Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników, Wydawnictwo UAM, Poznań 2009.
Marschal G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2004.
Newman J.H., Baron R.A., Aggression in the Workplace: A Social-Psychological Perspective, [w:] Counterproductive work behavior: Investigations of actors and targets, S. Fox & P.E. Spector (red.), American Psychological Association, Washington 2005.
Olechnicki K., Wałecki P. (red.), Słownik socjologiczny, Warszawa 2004.
Peter L.J., Hull R., The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong, William Morrow and Company, New York 1969.
Polak w pracy, czyli o uczciwości, sumienności i asertywności w życiu zawodowym, Komunikat z badań BS/51/2011, CBOS, Warszawa, maj 2011.
PwC’s 2018 Global Economic Crime and Fraud Survey (https://www.pwc.com/ gx/en/news-room/docs/pwc-global-economic-crime-survey-report.pdf).
Robinson S.I., Dysfunctional Workplace Behavior, [w:] Organizational Behavior. Micro Approaches, J. Barling (red.), C.I. Cooper, SAGE, London 2008.
Robinson S.L., Bennett R.J., A Typology of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Scaling Study, „The Academy of Management Journal”, Vol. 38, No. 2., Apr., 1995.
Schmitt M., Neumann R., Montada L., Dispositional sensitivity to befallen injustice, „Social Justice Research”, 8, 1995.
Skarlicki D.P. & Folger R., Retaliation in the workplace: The roles of distributive, procedural, and interactional justice, „Journal of Applied Psychology”, 82(3), 1997.
Skarżyńska K., Rozwój standardu sprawiedliwości, „Psychologia Wychowawcza”, 3, 1984.
Skarżyńska K., Spostrzeganie sprawiedliwości, [w:] Człowiek jako podmiot życia społecznego, X. Gliszczynska (red.), Ossolineum, Wrocław 1983.
Słownik języka polskiego, Warszawa 2006.
Spence J.T. & Robbins A.S., Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results, „Journal of Personality Assessment”, 58(1), 1992.
Społeczne oceny uczciwości i rzetelności zawodowej, Komunikat z badań nr 34/2016, CBOS, Warszawa, marzec 2016.
Stosunek Polaków do pracy i pracowitości, Komunikat z badań BS/38/2011, CBOS, Warszawa, kwiecień 2011.
Szaban J.M., Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i w administracji publicznej, Difin, Warszawa 2011.
Trevino L.K., The social effects of punishment in organizations: A justice perspective, „The Academy of Management Review”, 17(4), 1992.
Turek D., Kontrproduktywne zachowania pracowników w organizacji, Difin, Warszawa 2012.
Vardi Y., Weitz E., Misbehavior in Organizations: Theory, Research, and Management, Lawrence Elbaum Associates, New Jersey 2004.
Vardi Y., Wiener Y., Misbehavior in organizations: A motivational framework, „Organization Science”, 7(2), 1996.
Wachowiak J., Dysfunkcjonalne zachowania pracowników, Difin, Warszawa 2011.
Walster E., Walster G.W., Berscheid E., Equity: Theory and research, MA: Allyn & Bacon, Boston 1978.
Wosińska W., Niesprawiedliwość w stosunkach interpersonalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).