Selected quality concepts in enterprise management
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.37Keywords:
quality, pro-quality management, improvement, enterpriseAbstract
The article discusses the impact of selected quality management concepts on business operations. The correct implementation of quality principles has a positive impact on company management. Currently, there are many methods supporting business management. The most important are: TQM, Benchmarking, Lean Management, Six Sigma, 5S, which are used to accomplish tasks and achieve the goals set by the company. The 5S method is a set of 5 steps that lead to systematic order and cleanliness at the workplace. Enterprises that implemented the 5S method pointed to a number of benefits. These included: improving work organization, streamlining workplace processes, eliminating waste.
References
Budzynowska M., Metoda 5S. Zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające, Verlag Dashofer, Warszawa 2012.
Certo S.C., Modern Management. Diversity, Quality, Ethics and the Global Environment, Prentice Hall, Inc 2000.
Czerska J., Podstawowe narzędzia Lean Manufacturing, Wydawnictwo Leanq Team, Gdańsk 2014.
Daft R.L., Management, The Dryden Press, Chicago 1991.
Dahlgaard J.J., Kristesen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010.
Goetsch D.L., Davis S.B., Quality Management, Prentice Hall, Inc 2000.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Metody projektowania systemów zarządzania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004.
Hamrol A., Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne, PWN, Warszawa 2018.
Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa 2017.
Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2007.
Karaszewski R., Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2005.
Key J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
Kolman R., Kwalitologia – wiedza o różnych dziedzinach jakości, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009.
Lotko A., Atrybuty jakościowe w zarządzaniu, „Problemy Jakości”, nr 4, 2013.
Łazicki A., Systemy zarządzania przedsiębiorstwem. Techniki Lean Management i Kaizen, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014.
Łukasiński W., Doskonalenie organizacji zarządzanej projakościowo z wykorzystaniem modeli samooceny, Wydawnictwo Naukowe Akapit, Kraków 2012.
Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996.
Mikuła B., Pitruszka-Ortyl A., Potocki A., Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2007.
Oakland J.S., Total Quality Management, Butterworth, Heinemann 2000.
Obłój K., Strategie sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1995.
Ohno T., Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, Wydawnictwo Cambridge Productivity Press, Warszawa 2008, s. 37–40.
Pande P., Neuman R., Cavanahg R., Six Sigma, Liber, Warszawa 2003.
Penc J., Encyklopedia zarządzania. Podstawowe kategorie i terminy, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, Łódź 2008.
Penc J., Zarządzanie w perspektywie. Ku nowemu paradygmatowi, [w:] Zarządzanie organizacjami w teorii i praktyce, W. Kowalczewski, W. Matwiejczuk (red.), Difin, Warszawa 2008.
Pujer K., Ekonomiczne i społeczne aspekty nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem, Exante, Wrocław 2016.
Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin 2000.
Sobańska I., Lean accounting. Integralny element lean management, Wydawnictwo Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.
Sokołowski Ł.J. (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo San, Łódź 2015.
Stabryła A., Koncepcja wieloaspektowej analizy systemów zarządzania przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 871, Kraków 2011.
Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa 2011.
Tyrańska M., Walas-Trębacz J., Formułowanie strategii produktu w firmie, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).