Competitive advantage of a modern enterprise
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.175Keywords:
competitiveness, market advantage, sources of advantage, knowledge, enterprise agilityAbstract
A modern enterprise that wants to survive in unpredictable conditions has been faced with the need to meet the challenges of the market and competition. Therefore, it should develop lasting assets that will distinguish it from the competition, determine its uniqueness and allow it to achieve a sustainable competitive advantage for a long period of time. Therefore, the company must carry out activities in various areas of operation, i.e. design, production, marketing, sales, promotion and distribution. In addition, attention should be paid to the need to develop attributes that are a specific response to emerging stimuli coming from the market environment. Undoubtedly, employee agility in the organization is such an attribute.
Agility should be treated as a source of competitive advantage that a company can develop using agility attributes that ensure effective and rapid response to market changes and emerging stimuli. Therefore, the conditions for obtaining an established position in the business world should be: flexible cooperation with the environment, strong customer orientation and the ability to reconfigure business processes. Only an agile, smart company that fully adapts to new environmental conditions can survive on the market. The agility features of the enterprise, its network structure contribute to a large extent to obtain a competitive advantage. Thanks to agility, enterprises can effectively respond to unpredictable changes.
References
Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
Bessant, J., Brown, S., Francis, D. L., Kaplinsky, R., Meredith, S. (1999). Developing manufacturing agility in SME’s. International Journal of Technology Management, 5, 34–45.
Bratnicki, M. (2001). Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości. W: R. Borowiecki, M. Romanowska (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa (s. 43). Wydawnictwo Difin.
Brodowska-Szewczuk, J. (2009). Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Administracja i Zarządzanie, 7(80), 87–100.
Drucker, P. F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Encyklopedia popularna PWN. (1982). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Famielec, J. (1997). Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Galata, S. (2004). Strategiczne zarządzanie organizacjami. Wiedza, intuicja, strategie, etyka. Wydawnictwo Difin.
Godziszewski, B. (1997). Umiejętności firmy jako podstawa trwałej przewagi konkurencyjnej. W: R. Borowiecki (red.), Restrukturyzacja i konkurencyjność przedsiębiorstw. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Godziszewski, B. (2001). Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Gorynia, M. (2000). Koncepcja i metodyka badania konkurencyjności przedsiębiorstwa. W: J. Bossak, W. Bieńkowski (red.), Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji: materiały konferencyjne (ss. 89–101). Instytut Gospodarki Światowej Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie.
Gunasekaran, A. (1998). Agile manufacturing: enablers and an implementation framework. International Journal of Production Research, 36(5), 1223–1247. https://doi.org/10.1080/002075498193291
Hormozi, A. M. (2009). Agile manufacturing: the next logical step. Benchmarking: An International Journal, 8(2), 132–143. https://doi.org/10.1108/14635770110389843
Jonas, A. (2002). Strategie konkurencji na rynku usług bankowych. Biblioteka Menedżera i Bankowca.
Kisielnicki, J. (2004). Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach. W: W. Abramowicz, A. Nowicki, M. Owoc (red.), Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych (ss. 27–51). Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Kowalczyk, A., Nogalski, B. (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcje i narzędzia. Wydawnictwo Difin.
Lipczyński, T. (2014). Wiedza jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw. Informatyka Ekonomiczna, 1(31), 47–58. doi: 10.15611/ie.2014.1.04
Lisiński, M. (2005). Koncepcja grona i możliwości jej wykorzystania do restrukturyzacji przedsiębiorstw. W: R. Borowiecki, A. Jaki (red.), Restrukturyzacja w okresie transformacji gospodarczej. Instrumenty – przebieg – efekty. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Lubiński, M. (1995). Konkurencyjność gospodarki: pojęcie i sposób mierzenia. W: M. Lubiński, T. Smuga (red.), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski – uwarunkowania i perspektywy (ss. 7–18). Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych.
Mikuła, B. (2005). Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą. W: K. Perechuda (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie (s. 11). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nonaka, I. (1998). The Knowledge-Creating Company. In Harvard Business Review on Knowledge Management (p. 21). Harvard Business School Press.
Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Wydawnictwo Poltext.
Nowak-Far, A. (2000). Globalna konkurencja. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Obłoj, K. (2007). Strategia organizacji. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Pierścionek, Z. (2011). Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Porter, M. E. (1996). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacjach. Oficyna Ekonomiczna.
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2004). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna.
Ramesh, G., Devadasan, S. R. (2007). Literature review on the agile manufacturing criteria. Journal of Manufacturing Technology Management, 18(2), 182–201.
Ronda-Pupo, G. A., Guerras-Martin, L. A. (2012). Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962–2008: A co-word analysis. Strategic Management Journal, 33(2), 162–188. https://doi.org/10.1002/smj.948
Rutkowski, I. (1997). Marketing jako źródło przewagi konkurencyjnej na rynku. W: Marketing jako czynnik i instrument konkurencji. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sajdak, M. (2013). The influence of agility on creating a competitive advantage and on company performance. International Management Research Academy.
Sajdak, M. (2013). Zwinność jako źródło przewagi konkurencyjnej i sukcesu przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Skawińska, E. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw. Nowe podejście. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Staniewski, M. (2005). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach – przegląd badań. W: J. Dąbrowski, G. Gierszewska (red.), Strategie przedsiębiorstw a zarządzanie wiedzą (s. 19). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Stankiewicz, M. J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”.
Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T. (2001). Globalizacja – strategia i zarządzanie. Wydawnictwo Felberg SJA.
Strużycki, M. (1998). Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W: M. Strużycki (red.), Podstawy zarządzania (ss. 172–174). Oficyna Wydawnicza SGH.
Supernat, J. (1998). Zarządzanie strategiczne: pojęcia i koncepcje. Wydawnictwo Kolonia Limited.
Szymański, W. (red.) (1995). Przedsiębiorstwo, rynek, konkurencja. Oficyna Wydawnicza SGH.
Trzcieliński, S. (2007). Agile Enterprise. Concepts and Some Results of Research. International Ergonomics Association Press.
Turban, E., Frenzel, L. E. (1992). Expert Systems and Applied Artificial Intelligence. Macmillan Publishing Company.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).