Competitive advantage of a modern enterprise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/wpz.175

Keywords:

competitiveness, market advantage, sources of advantage, knowledge, enterprise agility

Abstract

A modern enterprise that wants to survive in unpredictable conditions has been faced with the need to meet the challenges of the market and competition. Therefore, it should develop lasting assets that will distinguish it from the competition, determine its uniqueness and allow it to achieve a sustainable competitive advantage for a long period of time. Therefore, the company must carry out activities in various areas of operation, i.e. design, production, marketing, sales, promotion and distribution. In addition, attention should be paid to the need to develop attributes that are a specific response to emerging stimuli coming from the market environment. Undoubtedly, employee agility in the organization is such an attribute.

Agility should be treated as a source of competitive advantage that a company can develop using agility attributes that ensure effective and rapid response to market changes and emerging stimuli. Therefore, the conditions for obtaining an established position in the business world should be: flexible cooperation with the environment, strong customer orientation and the ability to reconfigure business processes. Only an agile, smart company that fully adapts to new environmental conditions can survive on the market. The agility features of the enterprise, its network structure contribute to a large extent to obtain a competitive advantage. Thanks to agility, enterprises can effectively respond to unpredictable changes.

References

Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108

Bessant, J., Brown, S., Francis, D. L., Kaplinsky, R., Meredith, S. (1999). Developing manufacturing agility in SME’s. International Journal of Technology Management, 5, 34–45.

Bratnicki, M. (2001). Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości. W: R. Borowiecki, M. Romanowska (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa (s. 43). Wydawnictwo Difin.

Brodowska-Szewczuk, J. (2009). Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Administracja i Zarządzanie, 7(80), 87–100.

Drucker, P. F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Encyklopedia popularna PWN. (1982). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Famielec, J. (1997). Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Galata, S. (2004). Strategiczne zarządzanie organizacjami. Wiedza, intuicja, strategie, etyka. Wydawnictwo Difin.

Godziszewski, B. (1997). Umiejętności firmy jako podstawa trwałej przewagi konkurencyjnej. W: R. Borowiecki (red.), Restrukturyzacja i konkurencyjność przedsiębiorstw. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Godziszewski, B. (2001). Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Gorynia, M. (2000). Koncepcja i metodyka badania konkurencyjności przedsiębiorstwa. W: J. Bossak, W. Bieńkowski (red.), Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji: materiały konferencyjne (ss. 89–101). Instytut Gospodarki Światowej Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie.

Gunasekaran, A. (1998). Agile manufacturing: enablers and an implementation framework. International Journal of Production Research, 36(5), 1223–1247. https://doi.org/10.1080/002075498193291

Hormozi, A. M. (2009). Agile manufacturing: the next logical step. Benchmarking: An International Journal, 8(2), 132–143. https://doi.org/10.1108/14635770110389843

Jonas, A. (2002). Strategie konkurencji na rynku usług bankowych. Biblioteka Menedżera i Bankowca.

Kisielnicki, J. (2004). Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach. W: W. Abramowicz, A. Nowicki, M. Owoc (red.), Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych (ss. 27–51). Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Kowalczyk, A., Nogalski, B. (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcje i narzędzia. Wydawnictwo Difin.

Lipczyński, T. (2014). Wiedza jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw. Informatyka Ekonomiczna, 1(31), 47–58. doi: 10.15611/ie.2014.1.04

Lisiński, M. (2005). Koncepcja grona i możliwości jej wykorzystania do restrukturyzacji przedsiębiorstw. W: R. Borowiecki, A. Jaki (red.), Restrukturyzacja w okresie transformacji gospodarczej. Instrumenty – przebieg – efekty. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Lubiński, M. (1995). Konkurencyjność gospodarki: pojęcie i sposób mierzenia. W: M. Lubiński, T. Smuga (red.), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski – uwarunkowania i perspektywy (ss. 7–18). Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych.

Mikuła, B. (2005). Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą. W: K. Perechuda (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie (s. 11). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nonaka, I. (1998). The Knowledge-Creating Company. In Harvard Business Review on Knowledge Management (p. 21). Harvard Business School Press.

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Wydawnictwo Poltext.

Nowak-Far, A. (2000). Globalna konkurencja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Obłoj, K. (2007). Strategia organizacji. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Pierścionek, Z. (2011). Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Porter, M. E. (1996). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacjach. Oficyna Ekonomiczna.

Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2004). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna.

Ramesh, G., Devadasan, S. R. (2007). Literature review on the agile manufacturing criteria. Journal of Manufacturing Technology Management, 18(2), 182–201.

Ronda-Pupo, G. A., Guerras-Martin, L. A. (2012). Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962–2008: A co-word analysis. Strategic Management Journal, 33(2), 162–188. https://doi.org/10.1002/smj.948

Rutkowski, I. (1997). Marketing jako źródło przewagi konkurencyjnej na rynku. W: Marketing jako czynnik i instrument konkurencji. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sajdak, M. (2013). The influence of agility on creating a competitive advantage and on company performance. International Management Research Academy.

Sajdak, M. (2013). Zwinność jako źródło przewagi konkurencyjnej i sukcesu przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Skawińska, E. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw. Nowe podejście. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Staniewski, M. (2005). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach – przegląd badań. W: J. Dąbrowski, G. Gierszewska (red.), Strategie przedsiębiorstw a zarządzanie wiedzą (s. 19). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Stankiewicz, M. J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”.

Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T. (2001). Globalizacja – strategia i zarządzanie. Wydawnictwo Felberg SJA.

Strużycki, M. (1998). Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W: M. Strużycki (red.), Podstawy zarządzania (ss. 172–174). Oficyna Wydawnicza SGH.

Supernat, J. (1998). Zarządzanie strategiczne: pojęcia i koncepcje. Wydawnictwo Kolonia Limited.

Szymański, W. (red.) (1995). Przedsiębiorstwo, rynek, konkurencja. Oficyna Wydawnicza SGH.

Trzcieliński, S. (2007). Agile Enterprise. Concepts and Some Results of Research. International Ergonomics Association Press.

Turban, E., Frenzel, L. E. (1992). Expert Systems and Applied Artificial Intelligence. Macmillan Publishing Company.

Published

2022-06-30

How to Cite

Kożak-Siara, T., & Olak, A. (2022). Competitive advantage of a modern enterprise. Contemporary Management Problems, 10(1(20), 67–84. https://doi.org/10.52934/wpz.175

Issue

Section

Artykuły