Economic awareness of young people from the Podkarpacie region on the basis of direct research
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.155Keywords:
economic awareness, consumer decisions, home budget, money managementAbstract
The economic awareness of young people is a very important issue having a significant impact on their consumer (market) decisions. According to Poles, formal education, ie school and teachers, plays an important role among the factors shaping the economic awareness of young people. In the formal education system in Poland, young people up to 16 years of age do not have the option of economic education, because the curriculum does not include a separate subject in the field of market mechanisms, economics and finance. Proper education in this area takes place at the stage of post-primary school. In such conditions, informal education is gaining importance. during family talks on cash management and household budget. The results of the research showed that only 30% of respondents indicate that economic talks are held at home. It is also worth emphasizing the significant impact of the availability of economic education initiatives in schools with difficult access to such forms of activity, especially the tools and methods used, on the increase of knowledge and economic skills of young people.
References
Fundacja Citi Handlowy. (2021). Młodzi a przedsiębiorczość. https://www.citibank.pl/poland/kronenberg/polish/10199.htm (dostęp: 10.12.2021).
Goszczyńska, M. (2010). Transformacja ekonomiczna w umysłach i zachowaniach Polaków. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Ipsos Polska. (2010). Dzieci i pieniądze: kieszonkowe nie poddaje się kryzysowi. http://www.ipsos.pl/kieszonkowe-dzieci-2010 (dostęp: 04.12.2021).
Kilar, W., Rachwał, T. (2019). Przedsiębiorczość w edukacji przedszkolnej i szkole podstawowej w warunkach zmian podstawy programowej. W: T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych (ss. 122–141). Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Kim, Ch., Yang, Z., Lee, H. (2015). Parental style, parental practices, and socialization outcomes: An investigation of their linkages in the consumer socialization context. Journal of Economic Psychology, 49, 15–33. https://doi.org/10.1016/j.joep.2015.03.006
Kołodziej, S. (2014). Dzieci i młodzież w świecie ekonomii – wiedza oraz aktywność ekonomiczna młodych Polaków. W: A. M. Zawadzka, M. Niesiobędzka, D. Godlewska-Werner (red.), Kultura konsumpcji – wartości, cele, dobrostan: psychologiczne aspekty zjawiska (ss. 79–97). Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów.
Kołodziej, S. (2014). Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce. Studia Ekonomiczne, 167, 87–105.
Majewski, B. (2010). Badanie świadomości i podstaw wiedzy ekonomicznej wśród uczestników programów edukacyjnych skierowanych do najmłodszych. E-mentor, 2(34).
Miarecka, A., Wolanin-Jarosz, E., Wojtowicz-Żygadło, J., Pukała, R. (2020). Raport ewaluacyjny projektu: Uczelnie szkołom – o finansach z NBP. Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu. Niepublikowany.
Narodowy Bank Polski. (2018). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce. https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/edukacja/badania/diagnoza-dzieci-mlodziezy.html (dostęp: 05.12.2021).
Narodowy Bank Polski. (2020). Badanie świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków. https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/edukacja/badania/wiedza-ekonomiczna-polakow.html (dostęp: 06.12.2021).
Niesiobędzka, M. (2014). Dzieci i młodzież jako konsumenci. Wyzwania i zagrożenia. W: A. M. Zawadzka, M. Niesiobędzka, D. Godlewska-Werner (red.), Kultura konsumpcji – wartości, cele, dobrostan: psychologiczne aspekty zjawiska (ss. 99–117). Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów.
Polak, M. (2008). Świadomość ekonomiczna a edukacja. edunews.pl. https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/14-swiadomosc-ekonomiczna-a-edukacja (dostęp: 04.12.2021).
Roland-Levy, Ch. (2004). W jaki sposób nabywamy pojęcia i wartości ekonomiczne? W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna (ss. 277–296). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Roszkowska-Hołysz, D., Gąsiorek-Kowalewicz, A. (2019). Socjalizacja ekonomiczna dzieci w ujęciu ekonomii behawioralnej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 176, 25–45.
Sobieraj, W. (2013). Socjalizacja ekonomiczna dzieci jako czynnik rozwoju kapitału ludzkiego. Nauki Społeczne, 2(8), 183–193.
Stańdo, J., Spławska-Murmyło, M. (2017). Jak rozwijać kompetencje ekonomiczne u najmłodszych? Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Trzcińska, A. (2012). Socjalizacja ekonomiczna i cechy indywidualne jako determinanty postaw oraz zachowań oszczędnościowych młodzieży. Rozprawa doktorska. Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dn. 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 394 z 30.12.2006). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 (dostęp: 04.12.2021).
Związek Banków Polskich. (2019). Pierwsze konto bankowe jeszcze przed „osiemnastką”. https://www.zbp.pl/aktualnosci/komunikaty/Pierwsze-konto-bankowejeszcze-przed-osiemnastka (dostęp: 10.12.2021).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).