Realizacja koncepcji TQM w wybranych systemach zarządzania organizacją

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/wpz.91

Słowa kluczowe:

TQM, zarządzanie organizacją, jakość, bezpieczeństwo i higiena pracy, środowisko przyrodnicze

Abstrakt

Ze względu na fakt, że filozofia TQM obejmuje wszystkie istotne aspekty funkcjonowania organizacji, a więc wizję i strategię, zarządzanie zasobami i procesami, w tym procesami doskonalenia, wydaje się być jednym z kluczowych elementów osiągnięcia przez nie sukcesu rynkowego. Otwartość na nowe idee jest jedną z podstawowych przyczyn faktu, że TQM łatwo przystosowuje się do uwarunkowań wynikających z coraz szerszego stosowania norm międzynarodowych, dotyczących projektowania i konstruowania systemów zarządzania w przedsiębiorstwach. W ramach niniejszej pracy przedstawiono próbę wykorzystania tej koncepcji w procesie wdrażania systemów zarządzania jakością, środowiskowego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji.

Bibliografia

Cholewicka-Goździk K., Struktura normy ISO 9001:2015. Podstawowe wymagania, „Problemy Jakości”, nr 1/2016.

Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą, Poltext, Warszawa 2009.

Dahlke G., Zarządzanie bezpieczeństwem pracy i higieną pracy. Modele systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, Wydawnictwo Politechniki, Poznań 2013.

Ejdys J., Efektywność systemu zarządzania środowiskiem, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw”, 2003/7(642).

Ejdys J., Za i przeciw normalizacji systemów zarządzania, „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, nr 3–4/2010.

Górny A., Klient wewnętrzny w systemie zarządzania bezpieczeństwem pracy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 763, „Ekonomiczne Problemy Usług” nr 105, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.

Grudowski P., Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania, Oficyna Wydawnicza AJG, Bydgoszcz 2003.

Hampton D., A Step Forward, „Quality Progress”, nr 3/2014.

Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2013.

Kleniewski A., Kontekst organizacji i strony zainteresowane, „Problemy Jakości”, nr 3/2016.

Kleniewski A., System zarządzania jakością i jego procesy, „Problemy Jakości”, nr 4/2016.

Kobylińska U., Ewolucja czy rewolucja? Zmiany w standardzie ISO 9001:2015, „Economics and Management”, nr 1/2014.

Liebesman S., Brought Into FOCUS, „Quality Progress”, nr 9/2014.

Łuczka-Bakuła W., Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie, [w:] Zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem wyrobów. Teoria i praktyka, W. Łuczka-Bakuła (red.), Wydawnictwo Prodruk, Poznań 2007.

Matuszak-Flejszman A., System zarządzania środowiskowego według norm ISO serii 14000, [w:] Zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem wyrobów. Teoria i praktyka, W. Łuczka-Bakuła (red.), Wydawnictwo Prodruk, Poznań 2007.

Mroczko F., Zarządzanie jakością, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2011.

PN-EN ISO 14001:2015 – Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania.

PN-EN ISO 9000:2015-10 – Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia.

PN-EN ISO 9001:2015-10 – Systemy zarządzania jakością – Wymagania.

PN-ISO 45001:2018-06 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania i wytyczne stosowania.

PN-N-18001:2004 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania.

Reid R.D., Putting Things in Context, „Quality Progress”, nr 12/2015.

Szatkowski K. (red.), Nowoczesne zarządzanie produkcją. Ujęcie procesowe, PWN, Warszawa 2014.

Szczepańska K., Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa 2011.

Urbaniak M., Zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2007.

Wolniak R., W kierunku ISO 9001:2015, „Problemy Jakości”, nr 2/2013.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2018

Jak cytować

Popek, S., & Popek, A. (2018). Realizacja koncepcji TQM w wybranych systemach zarządzania organizacją. Współczesne Problemy Zarządzania, 6(2(13), 57–70. https://doi.org/10.52934/wpz.91