Dysfunkcjonalne zachowania kapitału ludzkiego organizacji – wybrane aspekty

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/wpz.46

Słowa kluczowe:

zachowania dysfunkcjonalne, kapitał ludzki, zarządzanie, organizacja

Abstrakt

Jednym z ciekawych i niezmiernie istotnych zagadnień dotyczących zarządzania organizacją są dysfunkcjonalne zachowania kapitału ludzkiego. W publikacji uwagę skoncentrowano na wybranych aspektach wspomnianych zachowań poprzez zarysowanie ich istoty, uwarunkowań, przejawów i sposobów przeciwdziałania. Zaprezentowano również wybrane wyniki badań empirycznych dotyczących zachowań dysfunkcjonalnych w miejscu pracy.

Bibliografia

Barcik A., Etyka biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem w polskiej gospodarce rynkowej, Agencja Wydawnicza Trio, Katowice 2000.

Bennett R.J., Robinson S.L., Development of a Measure of Workplace Deviance, „Journal of Applied Psychology”, Vol. 85, No. 3, 2000.

Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa 2007.

Bugdol M., Znaczenie sprawiedliwości w zarządzaniu ludźmi. Dlaczego warto być sprawiedliwym, Difin, Warszawa 2014.

Buss A.H., The psychology of aggression, Wiley, New York 1962.

Chudzicka-Czupała A., Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.

Deshpande S.P., The impact of ethical climate types on facets of job satisfaction, „Journal of Business Ethics”, vol. 15, 1996.

Deutsch M., Distributive Justice: A Social-Psychological Perspective, New Haven, Yale University Press, 1985.

Dołęga Z., Borczykowska-Rzepka M., Kędra E., Koszty psychologiczne personelu medycznego w pracy z pacjentami z zaburzeniami psychiatrycznymi, „Pielęgnacja Zdrowia Publicznego”, 4(3), 2014.

Drozdowski R., Rynek pracy w Polsce. Recepcja. Oczekiwania. Strategie przystosowawcze, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

Encyklopedia PWN, Warszawa 2006.

Giacalone R.A., Greenberg J., Antisocial Behavior in Organizations, SAGE, 1997.

Hollinger R.C., Clark J.P., Formal and Informal Social Controls of Employee Deviance, „The Sociological Quarterly”, Volume 23, Issue 3, June 1982.

Kopaliński W. (red.), Słownik wyrazów obcych, Warszawa 2000.

Lerner M.J., The belief in a just world, Plenum, New York 1980.

Macko M., Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników, Wydawnictwo UAM, Poznań 2009.

Marschal G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2004.

Newman J.H., Baron R.A., Aggression in the Workplace: A Social-Psychological Perspective, [w:] Counterproductive work behavior: Investigations of actors and targets, S. Fox & P.E. Spector (red.), American Psychological Association, Washington 2005.

Olechnicki K., Wałecki P. (red.), Słownik socjologiczny, Warszawa 2004.

Peter L.J., Hull R., The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong, William Morrow and Company, New York 1969.

Polak w pracy, czyli o uczciwości, sumienności i asertywności w życiu zawodowym, Komunikat z badań BS/51/2011, CBOS, Warszawa, maj 2011.

PwC’s 2018 Global Economic Crime and Fraud Survey (https://www.pwc.com/ gx/en/news-room/docs/pwc-global-economic-crime-survey-report.pdf).

Robinson S.I., Dysfunctional Workplace Behavior, [w:] Organizational Behavior. Micro Approaches, J. Barling (red.), C.I. Cooper, SAGE, London 2008.

Robinson S.L., Bennett R.J., A Typology of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Scaling Study, „The Academy of Management Journal”, Vol. 38, No. 2., Apr., 1995.

Schmitt M., Neumann R., Montada L., Dispositional sensitivity to befallen injustice, „Social Justice Research”, 8, 1995.

Skarlicki D.P. & Folger R., Retaliation in the workplace: The roles of distributive, procedural, and interactional justice, „Journal of Applied Psychology”, 82(3), 1997.

Skarżyńska K., Rozwój standardu sprawiedliwości, „Psychologia Wychowawcza”, 3, 1984.

Skarżyńska K., Spostrzeganie sprawiedliwości, [w:] Człowiek jako podmiot życia społecznego, X. Gliszczynska (red.), Ossolineum, Wrocław 1983.

Słownik języka polskiego, Warszawa 2006.

Spence J.T. & Robbins A.S., Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results, „Journal of Personality Assessment”, 58(1), 1992.

Społeczne oceny uczciwości i rzetelności zawodowej, Komunikat z badań nr 34/2016, CBOS, Warszawa, marzec 2016.

Stosunek Polaków do pracy i pracowitości, Komunikat z badań BS/38/2011, CBOS, Warszawa, kwiecień 2011.

Szaban J.M., Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i w administracji publicznej, Difin, Warszawa 2011.

Trevino L.K., The social effects of punishment in organizations: A justice perspective, „The Academy of Management Review”, 17(4), 1992.

Turek D., Kontrproduktywne zachowania pracowników w organizacji, Difin, Warszawa 2012.

Vardi Y., Weitz E., Misbehavior in Organizations: Theory, Research, and Management, Lawrence Elbaum Associates, New Jersey 2004.

Vardi Y., Wiener Y., Misbehavior in organizations: A motivational framework, „Organization Science”, 7(2), 1996.

Wachowiak J., Dysfunkcjonalne zachowania pracowników, Difin, Warszawa 2011.

Walster E., Walster G.W., Berscheid E., Equity: Theory and research, MA: Allyn & Bacon, Boston 1978.

Wosińska W., Niesprawiedliwość w stosunkach interpersonalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1989.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2019

Jak cytować

Kłak, D. (2019). Dysfunkcjonalne zachowania kapitału ludzkiego organizacji – wybrane aspekty. Współczesne Problemy Zarządzania, 7(2 (15), 153–165. https://doi.org/10.52934/wpz.46