Wybrane koncepcje jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/wpz.37

Słowa kluczowe:

jakość, projakościowe zarządzanie, doskonalenie, przedsiębiorstwo

Abstrakt

W artykule omówiono wpływ wybranych koncepcji zarządzania jakością na działalność przedsiębiorstwa. Prawidłowe wdrożenie zasad jakości korzystnie wpływa na zarządzanie firmą. Obecnie występuje wiele koncepcji wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Najważniejsze to: TQM, Benchmarking, Lean Management, Six Sigma, Metoda 5S, które służą do realizacji zadań i osiągnięcia celów wyznaczonych przez przedsiębiorstwo. Analizowana metoda 5S jest narzędziem doskonalenia działalności przedsiębiorstwa. Metoda 5S stanowi zestaw 5 kroków, które prowadzą do systematycznego utrzymania ładu i czystości na stanowisku pracy. Przedsiębiorstwa, które wdrożyły metodę 5S, wskazały na szereg korzyści. Zaliczono do nich m.in.: poprawę organizacji pracy, usprawnienie procesów na stanowiskach pracy, eliminację marnotrawstwa.

Bibliografia

Budzynowska M., Metoda 5S. Zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające, Verlag Dashofer, Warszawa 2012.

Certo S.C., Modern Management. Diversity, Quality, Ethics and the Global Environment, Prentice Hall, Inc 2000.

Czerska J., Podstawowe narzędzia Lean Manufacturing, Wydawnictwo Leanq Team, Gdańsk 2014.

Daft R.L., Management, The Dryden Press, Chicago 1991.

Dahlgaard J.J., Kristesen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010.

Goetsch D.L., Davis S.B., Quality Management, Prentice Hall, Inc 2000.

Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Metody projektowania systemów zarządzania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004.

Hamrol A., Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne, PWN, Warszawa 2018.

Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa 2017.

Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2007.

Karaszewski R., Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2005.

Key J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.

Kolman R., Kwalitologia – wiedza o różnych dziedzinach jakości, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009.

Lotko A., Atrybuty jakościowe w zarządzaniu, „Problemy Jakości”, nr 4, 2013.

Łazicki A., Systemy zarządzania przedsiębiorstwem. Techniki Lean Management i Kaizen, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014.

Łukasiński W., Doskonalenie organizacji zarządzanej projakościowo z wykorzystaniem modeli samooceny, Wydawnictwo Naukowe Akapit, Kraków 2012.

Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996.

Mikuła B., Pitruszka-Ortyl A., Potocki A., Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2007.

Oakland J.S., Total Quality Management, Butterworth, Heinemann 2000.

Obłój K., Strategie sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1995.

Ohno T., Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, Wydawnictwo Cambridge Productivity Press, Warszawa 2008, s. 37–40.

Pande P., Neuman R., Cavanahg R., Six Sigma, Liber, Warszawa 2003.

Penc J., Encyklopedia zarządzania. Podstawowe kategorie i terminy, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, Łódź 2008.

Penc J., Zarządzanie w perspektywie. Ku nowemu paradygmatowi, [w:] Zarządzanie organizacjami w teorii i praktyce, W. Kowalczewski, W. Matwiejczuk (red.), Difin, Warszawa 2008.

Pujer K., Ekonomiczne i społeczne aspekty nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem, Exante, Wrocław 2016.

Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin 2000.

Sobańska I., Lean accounting. Integralny element lean management, Wydawnictwo Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.

Sokołowski Ł.J. (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo San, Łódź 2015.

Stabryła A., Koncepcja wieloaspektowej analizy systemów zarządzania przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 871, Kraków 2011.

Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa 2011.

Tyrańska M., Walas-Trębacz J., Formułowanie strategii produktu w firmie, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2002.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2019

Jak cytować

Szczygieł, L. . (2019). Wybrane koncepcje jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współczesne Problemy Zarządzania, 7(2 (15), 39–62. https://doi.org/10.52934/wpz.37