Wybrane aspekty zarządzania ryzykiem projektu edukacyjnego – studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.118Słowa kluczowe:
ryzyko, ryzyko zewnętrzne, zarządzanie ryzykiem, projekt edukacyjnyAbstrakt
W warunkach rosnącego znaczenia wiedzy w funkcjonowaniu wielu organizacji, uczelnia wyższa staje się aktywnym uczestnikiem życia społeczno-gospodarczego. Spośród typologii projektów realizowanych przez uczelnię wyższą, szczególną rolę przyjmują projekty edukacyjne oraz badawczo-rozwojowe. Bez względu na rodzaj projektów, ryzyko jest nieodłącznym czynnikiem ich realizacji. W artykule przedstawiono doświadczenia z obszaru zarządzania ryzykiem projektu edukacyjnego realizowanego na uczelni wyższej, dofinansowanego z funduszy zewnętrznych. Szczególne znaczenie w realizacji projektu miało ryzyko zewnętrzne, do którego zaliczono pandemię koronawirusa.
Bibliografia
A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Fifth edition. (2013). Project Management Institute, Inc. https://repository.dinus.ac.id/docs/ajar/PMBOK-Guide_ 5th_Ed.pdf (dostęp: 20.09.2021).
Cabała, P. (red.) (2016). Metody doskonalenia procesów zarządzania projektami w organizacji. Wydawnictwo Difin.
Higsmith, J. (2007). Agile Project Management Jak tworzyć innowacyjne produkty. Wydawnictwo Naukowe PWN.
https://konstytucjadlanauki.gov.pl/ (dostęp: 20.09.2021).
Kokot-Stępień, P. (2015). Identyfikacja ryzyka jako kluczowy element zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 1(74), 533–544. https://doi.org/10.18276/frfu.2015.74/1-46
Mingus, N. (2009). Zarządzanie projektami. Onepress.
Ołdak, A. (2020). Koronawirus jako siła wyższa. Prawnik radzi przedsiębiorcom. https://www.eecpoland.eu/2020/pl/wiadomosci/koronawirus-jako-sila-wy-zszaprawnik-radzi-przedsiebiorcom,386368.html (dostęp: 24.09.2021).
Opara, A. (2020). Ryzyko w zarządzaniu projektami – studium przypadku. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 39, 7–14.
Pączek, E., Wyrozębski, P. (2018). Typologia projektów zarządzanych przez uczelnie wyższe w Polsce. W: G. Poniatowski (red.), Determinanty i modele procesów gospodarczych (ss. 285–296). Oficyna Wydawnicza SGH.
Piotrowska-Piątek, A. (2015). Aktywność szkół wyższych w Polsce na rzecz rozwoju społeczności lokalnych – dyskusja wokół pojęcia trzeciej misji uczelni. Optimum. Studia ekonomiczne, 6(78), 99–109. https://doi.org/10.15290/ose.2015.06.78.08
Piotrowska-Piątek, A. (2018). Współpraca z otoczeniem w misjach i strategiach szkół wyższych. Wydawnictwo CeDeWu.
Pukin, P. (2019). Współpraca uczelni wyższych z przedsiębiorstwami w Polsce – uwarunkowania, korzyści i bariery, formy współpracy. Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Zarządzanie, 17(380), 94–103.
Strojny, J., Baran, M. (2013). Kompleksowe podejście do zarządzania projektami na przykładzie uczelni wyższej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 14(1(12), 247–262.
Toczyńska, J. (2015). Innowacyjność usług edukacyjnych i uczelni. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 78, 457–473.
Trocki, M. (2019). Podejścia badawcze w zarządzaniu projektami – geneza i ewolucja. Przegląd Organizacji, 3(950), 3–9. https://doi.org/10.33141/po.2019.03.01
Zarządzanie projektami. Podręcznik. (2009). SPMP.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.