A comparative analysis of the early childhood mathematics in Poland and Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.188Keywords:
early school mathematics, differences, didactic solutionsAbstract
Many children from Ukraine are currently studying in Polish schools. It is worth realizing the differences in the approach to teaching early childhood mathematics in Ukraine and Poland. This article tries to bring this problem closer.
References
Bugajska-Jaszczołt, B., Czajkowska, M. (2012/2013). Nietypowe zadania rozwijające myślenie matematyczne. Nauczanie Początkowe, 1, 44–58.
Czajkowska, M. (2023). Wybrane zagadnienia dotyczące kształtowania umiejętności mnożenia i dzielenia, zadania. Matematyczna Edukacja Dzieci, 5, 59–73.
Gruszczyk‐Kolczyńska, E. (red.) (2015). O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli. Nowa Era.
Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2022). Materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z uczniami z Ukrainy. Portal Gov.pl.
Richert, M. (2013). Podróż w krainę figur geometrycznych. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 28–29.
Semadeni, Z., Gruszczyk‐Kolczyńska, E., Treliński, G., Bugajska‐Jaszczołt, B., Czajkowska, M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Siwek, H. (2016). Rola zabaw i zadań tekstowych w kształceniu matematycznym dzieci. Matematyczna Edukacja Dzieci, 1, 41–64.
Sokołowski, S. (2004). Rozwiązywanie zadań tekstowych. Życie szkoły, 1.
Sułowska, A., Karpiński, M. (2012). Dwucyfrowe kodowanie zadań z matematyki. Edukacja, 3, 75–86.
Swoboda, E. (2006). Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci. Wydawnictwo Uniwersytety Rzeszowskiego.
Swoboda, E. (2018a). Indywidualne strategie rozwiązania jednego zadania. Matematyczna Edukacja Dzieci, 3, 59–73.
Swoboda, E. (2018b). Co z tą geometrią wczesnoszkolną? Matematyka, czasopismo dla nauczycieli.
Swoboda, E., Sawicka, K. (2023). Jak to z mnożeniem było, a jak może być. Matematyczna Edukacja Dzieci, 5, 41–64.
Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. (2022). Ukraińscy uczniowie i uczennice w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli. https://szkolaedukacji.pl/ukrainscy-uczniowie/
Treliński, G. (2011a). Elementy geometrii w nauczaniu początkowym. Życie Szkoły, 5, 22–32.
Treliński, G. (2011b). Nie najłatwiejszą, ale najpiękniejszą prowadź ich drogą, czyli o kształceniu umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych. Życie Szkoły, 10, 12–22.
Заїкa, А. (2020). Математика 2. Wydawnictwo Піаручніки i Посібніки.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).