A comparative analysis of the early childhood mathematics in Poland and Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.188

Keywords:

early school mathematics, differences, didactic solutions

Abstract

Many children from Ukraine are currently studying in Polish schools. It is worth realizing the differences in the approach to teaching early childhood mathematics in Ukraine and Poland. This article tries to bring this problem closer.

References

Bugajska-Jaszczołt, B., Czajkowska, M. (2012/2013). Nietypowe zadania rozwijające myślenie matematyczne. Nauczanie Początkowe, 1, 44–58.

Czajkowska, M. (2023). Wybrane zagadnienia dotyczące kształtowania umiejętności mnożenia i dzielenia, zadania. Matematyczna Edukacja Dzieci, 5, 59–73.

Gruszczyk‐Kolczyńska, E. (red.) (2015). O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli. Nowa Era.

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2022). Materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z uczniami z Ukrainy. Portal Gov.pl.

Richert, M. (2013). Podróż w krainę figur geometrycznych. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 28–29.

Semadeni, Z., Gruszczyk‐Kolczyńska, E., Treliński, G., Bugajska‐Jaszczołt, B., Czajkowska, M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Siwek, H. (2016). Rola zabaw i zadań tekstowych w kształceniu matematycznym dzieci. Matematyczna Edukacja Dzieci, 1, 41–64.

Sokołowski, S. (2004). Rozwiązywanie zadań tekstowych. Życie szkoły, 1.

Sułowska, A., Karpiński, M. (2012). Dwucyfrowe kodowanie zadań z matematyki. Edukacja, 3, 75–86.

Swoboda, E. (2006). Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci. Wydawnictwo Uniwersytety Rzeszowskiego.

Swoboda, E. (2018a). Indywidualne strategie rozwiązania jednego zadania. Matematyczna Edukacja Dzieci, 3, 59–73.

Swoboda, E. (2018b). Co z tą geometrią wczesnoszkolną? Matematyka, czasopismo dla nauczycieli.

Swoboda, E., Sawicka, K. (2023). Jak to z mnożeniem było, a jak może być. Matematyczna Edukacja Dzieci, 5, 41–64.

Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. (2022). Ukraińscy uczniowie i uczennice w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli. https://szkolaedukacji.pl/ukrainscy-uczniowie/

Treliński, G. (2011a). Elementy geometrii w nauczaniu początkowym. Życie Szkoły, 5, 22–32.

Treliński, G. (2011b). Nie najłatwiejszą, ale najpiękniejszą prowadź ich drogą, czyli o kształceniu umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych. Życie Szkoły, 10, 12–22.

Заїкa, А. (2020). Математика 2. Wydawnictwo Піаручніки i Посібніки.

Published

2023-12-29

How to Cite

Swoboda, E. (2023). A comparative analysis of the early childhood mathematics in Poland and Ukraine. Education • Therapy • Care, 5, 64–78. https://doi.org/10.52934/eto.188