Psychological and medical aspects of influencing a chronically psychosomatically ill child and his family

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.144

Keywords:

psychosomatics, family, chronically ill child, adaptation to disease

Abstract

The work of a doctor of any specialty requires not only knowledge of a specific field of medicine, but also the ability to get to know other people and their problems and establish good contact with them. These skills become especially important when the patient is a child. Parents are essential partners in the treatment of young patients. It is up to the doctor whether he will be able to make contact with them, both to gather information about their well-being and to establish contact. Parents often struggle with feelings of helplessness and loneliness, as well as feelings of guilt. Parents’ ability to share with their doctor their hidden negative feelings and how they experience their child’s illness gives them a feeling of being supported and relieves tension. Conversation and support must be tailored to the specific family, which means that it is necessary to understand the situation and needs of family members and take into account their expectations.

The aim of this article is to discuss the most basic issues related to the psychological aspects of providing medical care to a child and the functioning of a chronically psychosomatically ill child and its family.

References

Canam, C. (1993). Common adaptive tasks facing parents of children with chronic conditions. Journal of Advanced Nursing, 18(1), 46–53. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1993.18010046.x

Coffey, J. S. (2006). Parenting a child with chronic illness: A meta-synthesis. Pediatric Nursing, 32(1), 51–59.

Dyga-Konarska, M., Bieganowska, K. (2004). Jakość życia dzieci i młodzieży ze stymulatorem serca w ocenie rodziców pacjentów. Folia Cardiologica, 11(1), 47–51.

Eysenck, H. J. (1983). Stress, disease and personality: The inoculation effect. In C. L. Cooper (ed.), Stress and research(pp. 121–146). John Wiley& Sons.

Frank, R. G., Thayer, J. F., Hagglund, K. J., Vieth, A. Z., Schopp, L. H., Beck, N. C., Kashani, J. H., Goldstein, D. E., Cassidy, J. T., Clay, D. L., Chaney, J. M., Hewett, J. E., & Johnson, J. C. (1998). Trajectories of adaptation in pediatric chronic illness: The importance of the individual. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(3), 521–532. https://doi.org/10.1037/0022-006X.66.3.521

Gumułka, W., Rewerski, W. (2010). Encyklopedia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Góralczyk, E. (1996). Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Jakubczyk, M., Sakson, A., Krzemkowska, A., Chowlikowska, H., Czerwionka-Szaflarska, M. (2003). Analiza stosunku chorych dzieci i ich rodziców do hospitalizacji. Pediatria Polska, 10, 897–903.

Kurnat, E. L., Moore, C. M. (1993). The impact of a chronic condition on the families of children with asthma. Pediatric Nursing, 25(3), 288–292.

Maciarz, A. (2006). Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Martin, M. T., Miller-Johnson, S., Kitzmann, K. M., &Emery, R. E. (1998). Parent – child relationships and insulin-dependent diabetes mellitus: Observational ratings of clinically relevant dimensions. Journal of Family Psychology, 12(1), 102–111. https://doi.org/10.1037/0893-3200.12.1.102

Motyka, M. (2002). Psychoterapia elementarna w opiece długoterminowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Wydawnictwo Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Namysłowska, I. (2003). System rodzinny a zaburzenia psychosomatyczne. W: L. Szewczyk, M. Skowrońska (red.), Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży (ss. 35–48). Wydawnictwo EMU.

Obuchowska, I., Krawczyński, M. (1991). Chore dziecko. Nasza Księgarnia.

Pilecka, W. (2001). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stein, M. T., Jellineck, M. S., Wells, R. D. (2004). The difficult parent: a reflective pediatrician`s response. Pediatrics, 114(5), 1492–1495.

Szewczyk, L. (2001). Psychobiologiczne mechanizmy zaburzeń psychosomatycznych u dzieci i młodzieży. W: L. Szewczyk, A. Kulik (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Psychosomatyka (ss. 7–15). Towarzystwo Naukowe KUL.

Szewczyk, L. (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo EMU.

Szewczyk, L. (2006). Patomechanizm i symptomatologia zaburzeń psychosomatycznych. Alma Mater, 59(2), 104–109.

Solecka, D. (2007). Dziecko chore somatycznie. W: B. Bętkowska‐Korpała, J. K. Gierowski (red.), Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Thompson, R. J., & Gustafson, K. E. (1996). Adaptation to chronic childhood illness. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10188-000

Walker, J. G., Johnson, S., Manion, I., & Cloutier, P. (1996). Emotionally focused marital intervention for couples with chronically ill children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(5), 1029–1036. https://doi.org/10.1037/0022-006X.64.5.1029

Published

2021-10-29

How to Cite

Czuba, B. (2021). Psychological and medical aspects of influencing a chronically psychosomatically ill child and his family. Education • Therapy • Care, 3, 207–217. https://doi.org/10.52934/eto.144