Remote management of an educational institution as assessed by directors
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.133Keywords:
remote learning, distance education, pandemic, school head, digital competencesAbstract
During the period of social isolation caused by the COVID-19 pandemic, the education system in Poland underwent an accelerated process of implementing distance education solutions, related to the involvement of all entities – students, teachers, parents, and authorities of various levels. The opinions of school heads about the opportunities and challenges that this extraordinary situation posed for them have been relatively least investigated. This text presents the results of the research on this group of entities in the education system (Pyżalski, 2020).
The analysis of the results of the questionnaire survey shows the fact that schools are insufficiently prepared for online teaching. As a positive effect of mediated education, school heads emphasize the involvement of teachers and their cooperation, the use of modern educational methods and tools, attempts to engage students in self-education and self-education, developing their competences, and integrating the school environment. According to the respondents, remote education has a chance to exist in the future only if the digital competences of teachers and students are developed, learning new tools and expanding the didactic base. According to principals, the development of creative competences of teachers is an opportunity for the success of online learning in the future(Madalińska-Michalak, 2020).
According to the respondents, the weaknesses of distance learning are technological deficiencies and overloading teachers with additional duties. The surveyed school heads are concerned about the negative effects of remote education in the form of a more general weakening of social relations, and above all, the inability to fully implement the educational process.
Remote education is a huge logistical challenge for school principals and daily dealing with technical, technological and communication problems with teachers, parents and students. For many of them it is an unequal struggle that they undertake because they are responsible for their students, staff and the school.
References
Biernat, M. (2020). Raport z badań. Edukacja zdalna w czasie pandemii. Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (dostęp: 07.07.2021).
Czapliński, P., Dynowska-Chmielewska, K., Federowicz, M., Giza-Poleszczuk, A., Gorzeńska, O., Karwińska, A., Traba, R., Wiśniewski, J., Zwierżdżyński, M. (2020). Raport edukacja. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości. Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej. https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-edukacja.pdf (dostęp: 07.07.2021).
Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii Covid-19. Raport. https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport (dostęp: 07.07.2021).
Leżucha, M. (2019). Przywództwo edukacyjne jako nowy model zarządzania w oświacie. W: M. Dudek, W. Błażejewski (red.), Edukacja. Terapia. Opieka. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej (ss. 92–93). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Librus. (2020). Nauczanie zdalne. Jak zmieniło się na przestrzeni czasu. Raport z drugiego badania ankietowego. https://poortal.librus.pl (dostęp: 10.05.2021).
Łukasik, J. M., Jagielska, K., Duda, A., Koperna, P., Mróz, A., Sobieszczańska, K. (2018). Teachers at the beginning of their professional work-assessment of the level of pedagogical competence of graduates of teaching faculties. In U. Comite et al. (eds.), 1st International Conference on Contemporary Education and Economic Development (pp. 127–133). Atlantis Press.
Łukasik, J. M., Jagielska, K., Mróz, A., Duda, A. K., Koperna, P., Sobieszczańska, K. (2019). The new model of teacher education in poland: the directions of changes in the context of the existing research and teaching practices. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. (eds.), 12th Annual International Conference of Education, Research and Innovation (pp. 1296–1302). International Academy of Technology, Education and Development.
Łukasik, J. M., Jagielska, K., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Młodzi nauczyciele o zdalnej edukacji w czasie COVID-19. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (ss. 31–53). Wydawnictwo Scriptum.
Madalińska-Michalak, J. (2015). Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy. Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Madalińska-Michalak, J. (2020). Nauczanie zdalne i edukacja nauczyciela – wyzwania. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (ss. 13–27). Wydawnictwo Scriptum.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Edukacja to relacja. Czym jest i czym być może edukacja zdalna i jakie niebezpieczeństwa się z nią wiążą? III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Wystąpienie konferencyjne, Suchedniów 29–30.XI.2020.
Pikuła, N. G., Jagielska, K., Łukasik, J. M. (red.) (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Wydawnictwo Scriptum.
Ptaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J., Stunża, G. D. (2020). Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa. Raport. https://ug.edu.pl/news/sites/ug.edu.pl.news/files/2020-06/Badanie%20zdalnenauczanie_prezentacja_1.pdf (dostęp: 07.07.2021).
Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Wydawnictwo EduAkcja Sp. z o.o. https://zdalnie.edu-akcja.pl/ (dostęp: 07.07.2021).
Tanaś, M. (2020). O potrzebie kształcenia komplementarnego. III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Wystąpienie konferencyjne, Suchedniów 29–30.XI.2020.
Tanaś, M., Galanciak, S. (2018). Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni. Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).