Program działań profilaktyczno‐rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

Autor

  • Maria Łukawska Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Mieczysław Dudek Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu https://orcid.org/0000-0002-4108-7128

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.68

Słowa kluczowe:

profilaktyka, rewalidacja, upośledzenie umysłowe

Abstrakt

W niniejszej publikacji zaprezentowano fragmenty programu profilaktyczno-rewalidacyjnego skierowanego do dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Opierając się na literaturze przedmiotu wyjaśniono pojęcia: profilaktyka, rewalidacja i upośledzenie. W zasadniczej części artykułu przytoczono scenariusze działań, które osadzono w pięciu sferach rozwojowych, a mianowicie w płaszczyźnie: umysłowej, fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i społecznej. Przybliżono też cele, zadania, metody, formy i ukazano sposób organizacji oraz ewaluacji opisywanych działań. Wskazano na potrzebę indywidualnego podejścia do ucznia z upośledzeniem umysłowym oraz uświadomienia nauczycielom i wychowawcom specyficznych potrzeb edukacyjnych dzieci z upośledzeniem. W końcowej części publikacji wysunięto wnioski istotne dla praktyki pedagogicznej.

Bibliografia

Bożyszkowska H., 1993, Upośledzenie – rewalidacja dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.

Dudek M., 2015, Dzieci z zespołem ADHD w środowisku rodzinnym. Studium empiryczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Dudek M., 2008, Pomoc dziecku w praktyce poradnianej [w:] Guz S., Andrzejewska J. (red.), Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, UMCS, Lublin, s. 115–124.

Dudek M., 2009, Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych [w:] Dycht M., Marszałek L., (red.), Inkluzja i ekskluzja społeczna osób z niepełnosprawnością. Współczesne konteksty i kontrowersje pedagogiki wspierającej, Wydawnictwo Selezjańskie, Warszawa, s. 133–145.

Encyklopedia popularna PWN, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 1998.

Gałkowski T., 1993, Rewalidacja dzieci we wczesnym wieku [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.

Kirejczyk K., 1978, Oligofrenopedagogika, WSPS, Warszawa.

Kopaliński W., 1983, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.

Kostrzewski J., 1978, Diagnostyka upośledzenia umysłowego [w:] Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, T. I, Warszawa.

Kościelska M., 1995, Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa.

Łukawska M., 2013, Skuteczność edukacyjnych programów profilaktycznych realizowanych w klasach I-III, Wydawnictwo POLIANNA, Krasnystaw.

Smaza M., 2003, Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Literat, Toruń.

Zajączkowski K., 2002, Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Karków.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Niepełnosprawność_intelektualna (dostęp: 6.05.2017).

http://skp2.sokp.pl/p_prof.doc (dostęp: 7.05.2017).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rewalidacja (dostęp: 7.05.2017).

Pobrania

Opublikowane

31.12.2019

Jak cytować

Łukawska, M., & Dudek, M. (2019). Program działań profilaktyczno‐rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Edukacja • Terapia • Opieka, 1, 184–200. https://doi.org/10.52934/eto.68