Program działań profilaktyczno‐rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.68Słowa kluczowe:
profilaktyka, rewalidacja, upośledzenie umysłoweAbstrakt
W niniejszej publikacji zaprezentowano fragmenty programu profilaktyczno-rewalidacyjnego skierowanego do dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Opierając się na literaturze przedmiotu wyjaśniono pojęcia: profilaktyka, rewalidacja i upośledzenie. W zasadniczej części artykułu przytoczono scenariusze działań, które osadzono w pięciu sferach rozwojowych, a mianowicie w płaszczyźnie: umysłowej, fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i społecznej. Przybliżono też cele, zadania, metody, formy i ukazano sposób organizacji oraz ewaluacji opisywanych działań. Wskazano na potrzebę indywidualnego podejścia do ucznia z upośledzeniem umysłowym oraz uświadomienia nauczycielom i wychowawcom specyficznych potrzeb edukacyjnych dzieci z upośledzeniem. W końcowej części publikacji wysunięto wnioski istotne dla praktyki pedagogicznej.
Bibliografia
Bożyszkowska H., 1993, Upośledzenie – rewalidacja dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Dudek M., 2015, Dzieci z zespołem ADHD w środowisku rodzinnym. Studium empiryczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Dudek M., 2008, Pomoc dziecku w praktyce poradnianej [w:] Guz S., Andrzejewska J. (red.), Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, UMCS, Lublin, s. 115–124.
Dudek M., 2009, Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych [w:] Dycht M., Marszałek L., (red.), Inkluzja i ekskluzja społeczna osób z niepełnosprawnością. Współczesne konteksty i kontrowersje pedagogiki wspierającej, Wydawnictwo Selezjańskie, Warszawa, s. 133–145.
Encyklopedia popularna PWN, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 1998.
Gałkowski T., 1993, Rewalidacja dzieci we wczesnym wieku [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Kirejczyk K., 1978, Oligofrenopedagogika, WSPS, Warszawa.
Kopaliński W., 1983, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Kostrzewski J., 1978, Diagnostyka upośledzenia umysłowego [w:] Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, T. I, Warszawa.
Kościelska M., 1995, Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa.
Łukawska M., 2013, Skuteczność edukacyjnych programów profilaktycznych realizowanych w klasach I-III, Wydawnictwo POLIANNA, Krasnystaw.
Smaza M., 2003, Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Literat, Toruń.
Zajączkowski K., 2002, Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Karków.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niepełnosprawność_intelektualna (dostęp: 6.05.2017).
http://skp2.sokp.pl/p_prof.doc (dostęp: 7.05.2017).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rewalidacja (dostęp: 7.05.2017).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.