The role of media literacy in foreign language teaching for learners from other cultures
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.2024.11Słowa kluczowe:
media literacy, intercultural education, intercultural learning, foreign languageAbstrakt
This paper attempts to explore the idea that media, especially new media technologies, can play a rather significant role in the education of students from other cultures. The use of old and new media emphasizes the possibility of intercultural exchange and understanding and enables children and young people to have global experiences. The authors highlight the potential impact of primary and secondary sources from different media on students' attitudes and dispositions towards culture and argue for the integration of media materials in the foreign language classroom to enhance cultural learning, but also to influence children and students’ multicultural attitudes and promote intercultural education for learners from other cultures.
Bibliografia
Ashfaq, R., & Nabi, Z. (2022). Media Literacy and Learning: Conceptual Contribution in the Field of Media Education. International Journal of Instructional Technology and Educational Studies, 3(4), 1–11.
Berry, G. L. (2003). Developing children and multicultural attitudes: the systemic psychosocial influences of television portrayals in a multimedia society. Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology, 9(4), 360–366.
Bloom, K., & Johnston, K. (2010). Digging into YouTube Videos: Using Media Literacy and Participatory Culture to Promote Cross-Cultural Understanding. Journal of Media Literacy Education, 2(2), 113–123.
Cruz, M. T., & Miranda, M. (2022). Storytelling as Media Literacy and Intercultural Dialogue in Post-Colonial Societies. Media and Communication, 10(4), 294–394.
Ilich, F. (2004). Remixing Reality with Narrative Media (Online). Zone Zero. http://www. zonezero.com/magazine/articles/remixing.html (accessed: 25th October 2006).
Maekawa, M., Suzuki, T., & Okawa, K. (2010). Multicultural Exchange & New Media – Global Education Solution for Children. In Proceedings of the 2nd International Conference on Computer Supported Education. SciTePress, 2, 252–257.
Meyrowitz, J. (1998). Multiple Media Literacies. In H. Newcomb (eds.), Television: The Critical View (pp. 425–438). Oxford University Press.
Ranieri, M., Nardi, A., & Fabbro, F. (2019). Teachers’ Professional Development on Media and Intercultural Education. Results from some participatory research in Europe. Research on Education and Media, 11(1), 110–120.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Slávka Tomaščíková, Július Rozenfeld

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.