Edukacja zdrowotna w aspekcie nowych wyzwań społecznych

Autor

  • Elżbieta Słupek Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.193

Słowa kluczowe:

edukacja, zdrowie, wyzwania społeczne

Abstrakt

Przedmiotem niniejszej refleksji jest edukacja zdrowotna w wychowaniu przedszkolnym w aspekcie nowych wyzwań społecznych. Na pytanie o to, czy jakość polskiej edukacji zdrowotnej już od najmłodszych lat pozwala na skuteczne promowanie zdrowia jako istotnej wartości życiowej, starano się odpowiedzieć poprzez opisanie zakresu tematycznego edukacji zdrowotnej zawartego w ogólnych celach, zadaniach wychowawczo‐profilaktycznych i oczekiwanych efektach edukacji przedszkolnej przedłożonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Zarysowano też działalność placówek oświatowych promujących zdrowie poprzez wdrażanie i realizację działań skupionych wokół modeli i standardów szkół promujących zdrowie. Podkreślono wagę profilaktyki w edukacji zdrowotnej, znaczenie kluczowych kompetencji nauczycieli dla rozwoju zdrowych i odpowiedzialnych postaw człowieka oraz istotność współpracy środowiska edukacyjnego ze środowiskiem lokalnym, prowadzącej do zwiększenia świadomości zdrowotnej uczestników tej edukacji. Rozważania teoretyczne kończy analiza roli rodziny w budowaniu zdrowego społeczeństwa.

Bibliografia

Froster, D., Pike, S. (1998). Promocja zdrowia. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie.

Gaś, Z. B. (2003). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Kuras, B. (2003). Zachowania zdrowotne rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 62.

Kwiatkowski, S., Sepkowska, Z. (red.) (2000). Budowa standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu.

Lewicki, C. (2006). Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nadziakiewicz, E. (2015). Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz. U. 2023, poz. 338.

Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. 2020, poz. 1604.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Dz. U. 2017, poz. 356.

Tobiasz-Adamczyk, B. (2000). Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, Dz. U. 2019, poz. 1078.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2017, poz. 59.

Woynarowska, B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woynarowska, B., (praca zbiorowa) (2014). Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Woynarowska, B., Kapuścińska, A. (2012). Przedszkole promujące zdrowie. Propozycja koncepcji i standardów. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 9.

Żuchelkowska, K. (2013). Edukacja zdrowotna w przedszkolu. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Pobrania

Opublikowane

29.12.2023

Jak cytować

Słupek, E. (2023). Edukacja zdrowotna w aspekcie nowych wyzwań społecznych. Edukacja • Terapia • Opieka, 5, 141–155. https://doi.org/10.52934/eto.193