Zjawisko przemocy w rodzinach 500+

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.12

Słowa kluczowe:

rodzina, przemoc, przyczyny przemocy, 500

Abstrakt

Przemoc jest uwarunkowana wieloaspektowo, istnieje też wiele teorii socjologicznych, będących koncepcjami tłumaczenia przemocy domowej. Jest przejawem patologii i dysfunkcji życia rodzinnego, przybiera różne formy i rodzaje, a znamiennymi jej cechami są cykliczność występowania i napędzające ją mechanizmy określające relacje między sprawcą a ofiarą. Ofiarami przemocy w rodzinie są zarówno kobiety, jak i mężczyźni, dzieci oraz osoby starsze. Wyznacznikami, kto jest ofiarą, a kto sprawcą są przewaga siły i dominacja nad słabszymi. Zasadniczym celem opracowania jest zaprezentowanie przeprowadzonych badań na sprawdzalność teorii dostępności zasobów Williama Goode’a (1971 r.), potwierdzających związek między posiadanymi zasobami materialnymi, a przede wszystkim ich brakiem – np. z powodu utraty pracy przez sprawcę, a stosowaniem przez nich przemocy wobec swoich żon, jak również potwierdzenie istnienia zależności między nadużywaniem alkoholu a stosowaną przemocą w rodzinie, zwłaszcza w rodzinach pobierających świadczenie wychowawcze 500+.

Bibliografia

Arczewska M., 2018, Dobro dziecka a problemy w rodzinie jako czynniki zaburzające proces wychowania [w:] Przybysz-Zaremba M., Ziarek W. (red.), Autorytet w wycho- waniu. Poszukiwanie-budowanie (zaburzanie) – wspieranie, Olsztyn.

Brown K., Herbert M., 1999, Zapobieganie przemocy w rodzinie, Warszawa.

Cabalski M., 2014, Przemoc stosowana przez kobiety. Studium kryminologiczne,

Kraków.

Cekiera C., 1992, Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uza- leżnionych, Lublin.

Czeredrecka B., 2001, System opieki nad dzieckiem z rodzin zagrożonych (kontynuacja i zmiana) [w:] Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów.

Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M., 2009, Polityka społeczna, Podręcznik akademicki, Warszawa.

Kawula S., 2012, Rodzina jako przedmiot przemian i badań społecznych – konteksty pe- dagogiki rodziny [w:] Ładyżyński A. (red.), Pedagogika rodziny – in statu nascendi czy uznana subdyscyplina? Wrocław.

Kwak A., 2015, Współczesna rodzina – czy tylko problem struktury zewnętrznej? [w:] Taranowicz I., Grotowska S. (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław.

Lipkowski O., 1980, Resocjalizacja, Warszawa.

Makowska M., 2013, Desk research [w:] Makowska M. (red.), Analiza danych zastanych.

Przewodnik dla studentów, Warszawa.

Skrzydło W., 2018, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Publ. Lex. Szlendak T., 2010, Socjologia rodziny; Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa. Zaręba S., 2004, Socjalizacja religijna [w:] Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.),

Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, Warszawa.

Zygarowicz E., 2010, Przemoc w rodzinie na Podkarpaciu [w:] Malikowski M., Gałkow- ski S. (red.), Zagrożenia dla rodziny Europa i Polska, Rzeszów.

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1390).

http://wgospodarce.pl/informacje/35091-500-plus-pomoglo-tez-ofiarom-przemocy

Pobrania

Opublikowane

31.12.2020

Jak cytować

Kawecki, A. (2020). Zjawisko przemocy w rodzinach 500+. Edukacja • Terapia • Opieka, 2, 56–69. https://doi.org/10.52934/eto.12